icon-search

Bolehkah Hanya Dengan Kawalan Diet, Dapat Menyembuhkan Jerawat Anda?

Bolehkah Hanya Dengan Kawalan Diet, Dapat Menyembuhkan Jerawat Anda?

food acne

Adakah anda percaya mengelakkan makanan berminyak seperti burger dan makanan bergoreng boleh mencegah jerawat? Mungkin ada hubungannya, tetapi bukan sebab yang anda fikirkan. Penyelidikan menunjukkan bahawa diet rendah glisemik, yang mengandungi makanan yang tidak meningkatkan gula darah dengan cepat, mungkin dapat mengurangkan jerawat.

Makanan Tinggi Glisemik seperti roti putih dan minuman bergula boleh menyebabkan lebih banyak jerawat. Kajian menunjukkan orang yang mengamalkan diet rendah glisemik mengalami kurang jerawat. Contohnya, di Amerika Syarikat, 87% pesakit yang mengamalkan diet rendah glisemik melaporkan jerawat berkurangan.

Walaupun Susu Lembu, meskipun rendah glisemik, mungkin berkaitan dengan jerawat. Kajian menunjukkan wanita yang minum 2 atau lebih gelas susu skim sehari lebih mungkin mengalami jerawat. Sesetengah orang percaya hormon dalam susu boleh menyebabkan radang, membawa kepada jerawat.

Yang mengejutkan, yogurt dan keju dari susu tidak kelihatan meningkatkan jerawat. Walaupun masih perlu kajian lebih lanjut untuk mengesahkan hubungan antara makanan tertentu dan jerawat, pakar dermatologi mencadangkan untuk memberi perhatian kepada diet dan impaknya terhadap kulit.

Secara kesimpulannya, walaupun diet mungkin mempengaruhi jerawat, rawatan yang berkesan melibatkan gabungan penjagaan kulit yang betul dan ubatan. Hanya mengubah diet mungkin tidak mencukupi untuk menjaga kulit anda tetap bersih.

Jika anda mengalami masalah jerawat, Dapatkan rawatan perubatan dari klinik Dr. Diana. Sertai ribuan kisah kejayaan yang telah mendapat manfaat daripada penjagaan profesional.

 



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping